Dag 12: 7de daagje stage - Reisverslag uit Spáta, Griekenland van Larissa Spek - WaarBenJij.nu Dag 12: 7de daagje stage - Reisverslag uit Spáta, Griekenland van Larissa Spek - WaarBenJij.nu

Dag 12: 7de daagje stage

Blijf op de hoogte en volg Larissa

16 September 2014 | Griekenland, Spáta

Hallo allemaal!!

Vandaag was het zo ontzettend gaaf en weer zo ontzettend veel gezien en geleerd over het natuurlijke gedrag van de lynxen, jaguar's, chimpansees en de gibbons! Was zo ontzettend gaaf en echt genoten van wat ik vandaag mocht doen! Gisteren had ik de boxen vast klaargemaakt voor de lynxen en de jaguars aangezien ik de verrijking al in het hok moet hebben voordat ze naar buiten gaan. Als eerste de lynxen hier had ik een doos met hooi, pepers, ui, kuikens en eieren voorbereid. Dit had ik zo hoog mogelijk in het hok verstopt en het mannetje liep een rondje en ging er gelijk op af eerst ging die op de tafel ervoor zitten wiggle wiggle wiggle en dan ervan af en hup springt die op de grond en probeert op de boomstam te klimmen en de doos op de grond te slaan toen dat eenmaal gelukt was begon die er tegen te blazen en kopjes te geven tegen de doos. Toen ging die er tegen aan staan krabben en bijten om de doos open te krijgen. Zo leuk om te zien hoe die ermee om ging echt zijn prooi ging die op af. Daarna ging die met het hooi spelen en toen die een kuiken had gevonden omhoog gooien en er doorheen rollen voordat die het op had. Zo ontzettend bizar om het natuurlijke gedrag goed te kunnen zien! Want het rollen en moeite doen om de prooi te pakken hoort bij het natuurlijke gedrag verder heb je ook nog wel eens katachtige die rare capriolen uitoefenen wanneer ze aan het eten zijn! Een gezegde die ik vandaag geformuleerd heb is: "Elke kat (-achtige) is verschillend ook al tonen ze hetzelfde gedrag, ze hebben er andere bedoelingen mee". Toen is die kat nog verder gaan spelen met het eten en in ban geweest van de pepers die ik erin heb gestopt. Daarna is die over gegaan en was het klaar toen rende het vrouwtje er na 5 minuten heen en rook en rolde zich er ook doorheen zo gaaf! Toen mocht ik door naar de Jaguars en die in de gate houden was al snel klaar binnen 5/10 minuten lag de hele inhoud al op de grond aten ze wat ze konden en was het klaar. Wat ik hier heb gezien is dat het vrouwtje dominant is niet het mannetje. Het vrouwtje mocht als eerste met jong en Spotty het mannetje dus bleef op gepaste afstand. Nadat Jenny het vrouwtje der interesse had verloren mocht Spotty erbij in de buurt komen maar dochterlief had de 'prooi' al toegeëigend en vond het niet leuk dat pa zich ermee bemoeide dus die gingen er 'speels' om vechten zonder nagels bedoel ik daarmee. De jaguar blijkt een dier te zijn die altijd moet jagen zowel op groot voedsel als klein voedsel. Dit komt omdat ze waar ze oorspronkelijk leven niet de juiste hoeveelheid voedsel is als ze nodig hebben daarom is de behoeft om te spelen ook kleiner vertelde Andrea mij vandaag super gaaf om dit ook nu terug te kunnen zien ook al zitten ze in de dierentuin en is Spotty met de hand opgevoed. Daarna mocht ik in mijn eentje de binnenverblijven van de Jaguar, de Poema en de Serval schoonmaken alleen maar omdat ik vroeg of ik daar al mee mocht beginnen! Zonde om te staan wachten terwijl zij met de leeuwenverblijven binnen bezig is en ik daar niet kan helpen omdat ze bijna klaar was. Ook al had ik verrijking gedaan en dus per diersoort een halfuur voor het hok gezeten hebben we toch de verblijven van de katten op tijd schoon gekregen!

Toen was het pauze en daarna mocht ik mee om een lemur soort achter de schermen te voeren deze zitten daar omdat ze te oud zijn voor bij de andere lemuren en ze 'gepest' werden door de andere soort en ze zo weinig voedsel binnen kregen. Binnenkort komen er meer van die soort waardoor ze wel weer bij de andere kunnen. Verder zit daar ook een Berberaapje die naar stichting aap gaat in Nederland omdat die van een Nederlandse eigenaar was en ze hier in Griekenland er niets mee kunnen omdat die een groot trauma heeft opgelopen.

Toen was het tijd om de Cheeta's schoon te maken en mocht ik de verrijking vast voorbereiden voor de Chimpansees en de Gibbons zo veel zin in!! Na de pauze mocht ik ze gaan voeren zo ontzettend veel zin in!!

Kon niet wachten totdat de pauze voorbij! Eindelijk was de pauze voorbij en mocht ik beginnen hihi ik mocht de lakens uitdelen waar wat moest. Alles hoog en 1 ding lager voor Janny omdat ze met een pasgeboren baby van 1/2 maanden zit. Iedereen van de Chimpansees waren ontzettend enthousiast maar ook hartstikke rustig. Alle Chimpansees liepen langs de lage doos met spulletjes zodat Janny ze kon pakken. Zo gaaf dat ze dat respect hebben. Je zag ook heel duidelijk de rang! Bazoo de leider van de groep ging eerst naar de hoogste toe en kijken wat erin zat was niet geschikt voor hem en hij liep verder door naar achteren. Toen kwam een van de kleine Chimpansees van 4 jaar oud naar de doos toe en begon er mee te spelen eerst het eten er uit de dozen op de grond gooien noten eruit met het hooi spelen en daarna met het kledingstuk Jamail een van de kleine Chimpansees was met Luna de andere kleine Chimpansee de garderobe aan het testen ze probeerden hem goed aan te doen zo ontzettend schattig! Daarna door naar de Gibbons en ze een doos gegeven ik kan geen genoeg krijgen van Gico is zo ontzettend leuk! Ze speelde meer met de ingrediënten in de doos dan ik had verwacht! Zo ontzettend leuk en ze zijn ook zo slim eigenlijk! Ben benieuwd hoe de dieren morgen gaan reageren op de Enrichment wat ik ga geven! Heb er weer ontzettend veel zin in!

Ik ga kijken of ik een paar filmpjes van vandaag erop kan gooien wat ik gezien heb!

Jullie horen nog van mij!

xxxxx

  • 16 September 2014 - 20:16

    Danielle:

    Leuk hoor dat je er een mooie verrijking van heb kunnen maken!
    Xxx mama

  • 16 September 2014 - 20:20

    Aschwin:

    Weer erg leuk om te lezen. Je maak daar wel een hoop mee zeg. Wel fijn om te lezen dat je het erg naar je zin heb x x x pap

  • 16 September 2014 - 20:50

    Opa Steenkamer:

    Dat was wel weer een drukke dag.
    Maar ik snap niet wat verrijking is kan je me dat eens uitleggen.
    Het zal wel iets gewoons zijn, maar ik wil het wel graag weten.
    gr opa xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa

Hallo allemaal, Vannacht vlieg ik naar naar Griekenland toe voor mijn stage bij Attica Zoological Park. Met deze blog wil ik jullie tot 8/9 november op de hoogte houden van mijn ervaringen. Veel leesplezier! xxxx Larissa

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 11222

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Athene 2017

25 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

Vrijwilligerswerk Griekenland

04 September 2014 - 08 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: