Dag 6: derde daagje stage - Reisverslag uit Spáta, Griekenland van Larissa Spek - WaarBenJij.nu Dag 6: derde daagje stage - Reisverslag uit Spáta, Griekenland van Larissa Spek - WaarBenJij.nu

Dag 6: derde daagje stage

Blijf op de hoogte en volg Larissa

10 September 2014 | Griekenland, Spáta

Goede avond allemaal!!

Vandaag weer lekker wezen omdat de bus een keer op tijd was waren we om half 8 op het park. Ik ging naar een van de vaste verzorgers toe om te vragen of er al iemand van de afdeling apen en katachtige aanwezig was in het park omdat ik niemand bij de keuken zag. Die verzorger ging bellen en vertelde me dat de eerste persoon om 4 uur al aanwezig was op het park echt vroeg! Diegene van de apen en katachtige was om half 6 al aanwezig dus daar kon ik alvast heen. Wist de weg zowaar in 1x te vinden op zich wel een wonder.. Waar de katten en de apen zijn weet ik nu wel een klein beetje, wat ik wel weer goed weet is als ik ergens heen gestuurd word welk gedeelte ik dan moet hebben van de afdeling. De afdeling apen en katachtige bestaat uit:
1. Chimpansees, Gibbons, Woestijndieren, Neushoorns en Cheeta's
2. Alle katachtige zoals, Witte Tijgers, Lynxen, Poema's, Wilde kat etc.
3. Kleine apen oftewel Primaten

Ik werd naar de Chimpansees gestuurd om daar het laatste stukje verder te helpen. Was zo ontzettend gaaf ik liep naar binnen en hij was bezig met de training! Zo ontzettend mooi om te zien en ik mocht hier zo dichtbij staan echt bizar! Ik heb mooie foto's mogen maken alleen voor school helaas mag het niet op Facebook maar ook wel begrijpelijk. Dus als je me verslag gaat lezen aan het einde van de stage kom je veel van dit soort foto's achter de schermen tegen zo blij dat ik dat materiaal gewoon mag gebruiken! En natuurlijk ga ik kijken of ik een fotoboek van deze unieke stage kan maken! Bij een van de Chimpansees mocht ik ontzettend dichtbij komen zo ontzettend gaaf ik heb tegen het hek aangezeten en ze was zo ontzettend rustig en vriendelijk ze liet me zelfs het kleintje zien wat ze nu 2 maanden zoogt! Zo gaaf van dit moment heb ik helaas geen foto maar was zo'n unieke ervaring. Ze heeft me als eerste een hand gegeven en als de geur der aanstaat verstelde die laat ze je misschien wel het jong zien en dat deed ze! Daarna mocht ik haar hoofd aanraken zei die zolang ik maar rustig bleef zo uniek bevalt niet te beschrijven zo gaaf! De begeleiding zag dat ik rustig en voorzichtig was zei die en niet bang zoals de andere die bij de Chimpansees meestal komen dus ik mocht een van de andere Chimpansees aanraken dit was een 4 jarige Chimp en hij was nog behoorlijk klein want ze groeien langzaam net als mensen. Hij was al ontzettend sterk voor zijn leeftijd maar ook ontzettend vriendelijk, omdat deze in de groep zelf geboren is en daarom het gedrag van meerdere apen nadoet. Hij is er al achter dat die het meeste kan bereiken met het gedrag van Jenny de Chimpansee die ik aangeraakt en geaaid heb. Verder is hij het enige jong van Casper het mannetje wat onder Bazoo staat de leider. Toen waren deze twee apen nog gelijk en was er nog niet besloten wie de leider werd. Dit is heel uniek vertelde die omdat er een speciale band is ontstaan tussen de moeder en Casper. Nadat die me een nog meer over de Chimpansees heeft verteld zoals ik hierboven verteld heb gingen we naar het eiland toe om het eten te verstoppen. Dit was de eerste keer dat ik dat geheel alleen mocht doen zo ontzettend leuk is dat! Hij vertelde als er ooit een Chimpansee aankomt rennen terwijl je op het eiland bezig bent spring dan in het water dan doen ze je niets. Weer wat wijzer geworden dus. Na alles verstopt te hebben mochten ze naar buiten hij raadde me aan om te gaan kijken hoe ze naar buiten gaan. Daar heb ik zeker geen spijt van het oppervrouwtje, Jenny en Casper gaan eerst naar Bazoo toe. Casper schreeuwt en Jenny wacht totdat Casper naar buiten mag en daarna lopen ze samen verder naar buiten. Toen de hokken schoongemaakt en daarna door naar de kleinere apen. Hier mocht ik weer de Berberapen alleen voeren omdat het gisteren zo goed ging en ze me met rust lieten. Dimitri, de hoofdoppasser van de katten en de apen, vertelde vandaag pas dat ze heel erg specifiek zijn naar mensen toe. Hij liep langs en toen zag die dat het kleintje heel dichtbij me zitten en dat ik nog steeds heel rustig was. Hij vond het mooi dat ik gewoon toeliet dat ik die liet snuffelen dus dat was weer een compliment hihi vandaag ging het echt weer heel goed. Daar heb ik een Berberaap eten uit mijn hand laten pakken zo gaaf! Maria een van de andere vrijwilligers vertelde me dat heel veel mensen die er voor de eerste keer komen een van die apen daar met de hand voeren omdat die bij mensen thuis vandaan komt en bij ze komt zitten terwijl dat een groep is waar je ze niet met de handen mag voeren omdat dat tot heftige ruzies lijden en ze al onder extreme wonden zat. Daarnaast vertelde ze ook dat je alleen de apen uit de hand mag voeren als Dimitri dat toestaat of als je eerst in het algemeen voer heb neergegooid. Bij sommige aapsoorten moeten ze zelfs uit je hand eten omdat het voer voor andere dieren in het verblijf gevaarlijk kan wezen!

Daarna was het tijd voor pauze en na de pauze ging ik de cheeta's, lynxen en de kippen en de konijnen schoonmaken. Ik heb bij de cheeta's echt een hartverzakking gehad ik ging schoonmaken ging naar buiten en ik zag toen pas dat het hek van het grote buitenverblijf naar de binnenverblijven openstond terwijl ik erin stond! Maria had per ongeluk de verkeerde deur open gedaan en niet doorgehad.. Dus ik snel eruit en de deur dicht gedaan net op tijd want een van de Cheeta's stond voor de deur en wilde naar binnen! Wat was dat ongeloofelijk spannend! Ik weet 100% zeker dat de deur dicht was naar het grote buitenverblijf toen ik erin ging en Maria was helemaal van slag en ik had het ook wel te pakken.. Echt heel erg beangstigend eigenlijk achteraf! Verder ging het schoonmaken lekker snel en waren we snel klaar. Waarnaar we naar de keuken gingen om het fruit te bereiden en schoon te maken toen we daar mee klaar waren moesten we nog een keer naar de Berberapen om het bad schoon te maken en onkruid te rapen. Toen was het alweer tijd voor pauze waarna we de Gibbons en de Chimpansees weer gevoerd hebben. Daarna nog de grote schoonmaak in de keuken gehad wat 2 keer in een jaar gebeurd. Toen zijn Annabel en ik om half 4 weggestuurd omdat we ook een halfuur eerder waren begonnen wat we aan het schoonmaken moesten we niet eerst afmaken zoals in Nederland maar overgeven aan een ander en richting huis.

Uit het park vandaan nog richting het winkelcentrum geweest en zo nog druk aan school zitten omdat we morgen een gesprek hebben met Anna en ik graag voorbereid wil zijn!

Groetjes uit Griekenland!

xxxxx

P.S gisteren was ik vergeten te vertellen dat we een heel leuk gesprek met een bezoeker hebben gehad bij de bushalte die wilde ontzettend graag weten wat we allemaal gedaan hebben.

Wil je de geboorte van een Chimpansee uit het park zien? Dit is de eerste Chimpansee die in de dierentuin geboren is!
Ga dan naar:
https://www.youtube.com/watch?v=9bF_T3wBE14

  • 10 September 2014 - 21:23

    Aschwin:

    Weer een hoop gedaan vandaag wel ff spannend dat met het luipaard. Als je maar goed uit blijf kijken xxx

  • 10 September 2014 - 23:35

    Danielle:

    Jeetje meis wat een bijzonder dingen, gaaf hoor! Maar kijk wel uit inderdaad! Het verhaal van het uit de hand voeren begrijp ik niet helemaal maar dat leg je nog maar keertje uit xxx en terusten voor nu

  • 11 September 2014 - 01:00

    Marieke:

    Ha Laris,
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin heb!! Wel goed op jezelf blijven
    Passen hoor, spannend genoeg met al die wilde dieren!

  • 11 September 2014 - 15:03

    Pauline Droog:

    Weer wat ervaringen rijker. Top, ik denk dat de dieren een heel goed gevoel hebben bij je, dat ze je zo vertrouwen en dat is met alles goed meegenomen. Pas goed op jullie zelf en ik kijk uit naar het volgende verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa

Hallo allemaal, Vannacht vlieg ik naar naar Griekenland toe voor mijn stage bij Attica Zoological Park. Met deze blog wil ik jullie tot 8/9 november op de hoogte houden van mijn ervaringen. Veel leesplezier! xxxx Larissa

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 11219

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Athene 2017

25 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

Vrijwilligerswerk Griekenland

04 September 2014 - 08 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: